Det kan bli en brå overgang fra 1. juli 2023. For da vil Forbrukertilsynet stramme kraftig til og kan ilegge virksomheten skyhøye gebyrer dersom kravene i Åpenhetsloven ikke er oppfylt.
Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022, og virksomheter av en viss størrelse har hatt ett år til å etterkomme kravene om å håndtere loven. Åpenhetsloven har som formål å identifisere, synliggjøre og forbedre kritikkverdige forhold i verdikjedene til næringslivet. Slik skal virksomhetene kunne sikre etterlevelse av menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i hele verdikjeden, gjennom krav til åpenhet og ansvarlighet.
Etter 1. juli 2023 har myndighetene besluttet å åpne for å ilegge virksomheter som ikke etterkommer loven betydelige gebyrer. I henhold til forskriftene er størrelsen på overtredelsesgebyrene er satt til «inntil fire prosent av den næringsdrivendes årsomsetning eller inntil 25 millioner kroner, der det høyeste beløpet anvendes».
Derfor haster det nå å komme i gang med åpenhetsloven, som vil gjelde både store og mellomstore selskaper. Kravene i åpenhetsloven er en del av Norges bidrag til å nå FNs bærekraftsmål, og er et resultat av økt fokus på både bærekraft, forventninger om transparens og ansvarlighet hos virksomheter.
Lovkravene innebærer at virksomhetene har informasjonsplikt der de må offentliggjøre en årlig aktsomhetsvurdering. Enhver som ønsker har rett til å kreve informasjon fra virksomheten, enten det er privatpersoner, bedriftskunder, journalister, investorer eller andre interessenter. Da må virksomheten besvare henvendelsene, anonyme eller ikke, og uten krav til begrunnelse. Slike besvarelser skal også gis skriftlig og innen tre uker fra forespørselen.
Kan virksomheten håndtere åpenhetsloven eller foreta en aktsomhetsvurdering? Det er viktig å komme i gang før fristen 1. juli 2023 – det er ikke for sent!
Virksomheter som oppfyller kravene i åpenhetsloven gir tillit i markedet og er positivt for omdømmet. Strukturert arbeid med bærekraftig næringsutvikling gjør også virksomheten mer attraktiv for potensielle arbeidssøkere, nye kunder og investorer.
Trenger virksomheten bistand til dette arbeidet? Amesto Footprint har utviklet et digitalt verktøy for å håndtere åpenhetsloven og en prosess som oppfyller alle kravene. Vi hjelper deg med en aktsomhetsvurdering for å kartlegge om det er kritikkverdige forhold i verdikjeden, og rapportere i henhold til åpenhetsloven. Du får et verktøy for å følge opp nødvendige tiltak som forbedrer problemområdene og sikre fremtidig informasjonsplikt. Det gjør det enklere å gi klare svar når hvem som helst kan kreve innsyn.