«Hvordan er kulturen? Hvordan er miljøet? Hvordan er menneskene?» Å tre inn som ny leder i en bedrift bringer med seg både spørsmål og sommerfugler. I hvert fall for min del. I april startet jeg som leder for Amesto Accounthouse i Bergen, og etter 70 dager i selskapet har jeg blitt kjent med en rekke dyktige mennesker, lært systemene bedre å kjenne og forstår i aller høyeste grad hvorfor Amesto tar eierskap til begrepet «awesome place to work».
Jeg var spent, ja ganske nervøs faktisk den første dagen. Usikker på hvordan de ville ta imot sin nye leder, for mange av oss er jo skeptisk til endringer. Nå skulle jeg bli leder for ganske mange flere enn i tidligere jobber, nærmere 30 medarbeidere. Men allerede da jeg satte foten innenfor døren merker jeg den gode stemningen. Alle ansatte "gjemte" seg i lokalet og overrasket meg med applaus og alkoholfrie bobler. Jeg fikk presentere meg i plenum, dele erfaringer fra fag og bakgrunn, fortelle om personlige interesser og bli bedre kjent med de ansatte. Jeg følte meg rett og slett velkommen fra første sekund.
Verdt å trekke frem er hvor verdsatt jeg har følt meg underveis i ansettelsesprosessen, noe jeg faktisk kan spore helt tilbake til første intervju. Jeg merket meg tidlig energien og den fremoverlente holdningen i selskapet, og det var spesielt fokuset Amesto-familien har på menneskene som vekket min interesse. Og det er nok også nettopp menneskene som til nå har gjort størst inntrykk på meg.
Det er krevende å starte i ny jobb, læringskurven er like bratt som fjellene i Bergen. Og jeg skal innrømme at det har vært dager hvor jeg har tenkt: Oi dette blir for mye. Har jeg kapasiteten som kreves til å lede denne gjengen? Men den snikende usikkerheten har heldigvis ikke fått noen grobunn hos meg. For jeg har bestemt meg for å være tro mot mine prinsipper; Jobb smart og prioriter! For meg er "Work life ballance" selve oppskriften på å lykkes i en krevende jobb, og det vil jeg at alle mine medarbeidere også skal forstå og etterleve. Jeg blir ingen bedre leder av å utsette løpeturen fordi jeg må jobbe overtid. Tro meg - jeg blir en veldig dårlig versjon av meg selv uten trening og tid med familie og venner. Jeg mener at dersom du skal trives i jobben din, så må du ha evne til å logge helt av.
Onboardingen har absolutt stått til forventningene, og jeg er svært takknemlig for å ha hatt mulighet til å jobbe side om side med en superdyktig interimleder, som har fungert som min «vikar» før jeg kom inn. Han har vært en uvurderlig støtte, og vært mentoren jeg behøvde for å kaste støttehjulene.
Når man går inn i lederrollen i en helt ny jobb, så arver man på mange måter en historie - som man må gjøre om til sin egen. Jeg må veksle historikk om til ny historie og sette mitt preg på den nye historien. For å tilpasse meg min nye rolle har jeg brukt tid på å bli kjent med de andre ansatte, gjennom 1:1 samtaler, observasjon av arbeidsmetodikk og tilstedeværelse, samt selv vært til stede for de ansatte, og gi klare beskjeder og løpende informasjon om mål og visjoner for selskapet. Å smile og ønske de ansatte en god morgen ser jeg på som en viktig hygienefaktor – dette er med på å legge grunnmuren for god miljø- og arbeidskultur.
Som leder er jeg både avhengig av, og opptatt av god dialog og åpenhet. Min dør står alltid åpen, og man skal kunne komme til meg med stort og smått. I den forstand tror jeg nok min naturlige nysgjerrighet kommer til sin rett, for jeg er genuint nysgjerrig på hvordan mine ansatte har det. De skal være trygge på at de kan dele alt med meg, og kjenne at jeg er interessert i å lære dem å kjenne. For å bli kjent med kulturen i selskapet må jeg lytte, spørre, og observere, og holde dem i loopen om nyheter fra ledelsen og eventuelle endringer. Ikke minst er jeg på kontoret hver dag og er synlig hver dag for ansatte. Alle skal vite hvor de har meg til enhver tid.
Les mer om vårt regnskapskontor i Bergen
Tillit fra de ansatte er viktig for å lykkes, og det opplever jeg at jeg har fått. Både fra medarbeiderne i Bergen og fra min leder i Oslo. Jeg tar det som en tillitserklæring. Det er selvfølgelig ekstra gøy når arbeidet man legger ned gjør seg synlig i form av for eksempel medarbeiderundersøkelser som &Frankly. Amesto AccountHouse i Bergen har gått markant opp i score på medarbeiderundersøkelsen og våre rundt 30 ansatte gir uttrykk for at de er fornøyde.
Med dette som grunnlag skal vi nå sikre videre vekst og gode resultater gjennom å vokse og sette kontoret mer på kartet. Vi skal dyrke verdiene våre, med hodet og hjertet, og samtidig ha full fokus på våre fageksperter. Jeg skal fortsette å ta vare på mine dyktige medarbeidere samtidig som vi skal rekruttere nye.
Les mer om hvordan jeg praktiserer tillitsbasert ledelse her
At Amesto legger vekt på lønnsomhet gjennom prinsippene i den triple bunnlinjen: People, Planet og Profit var avgjørende for meg når jeg takket ja til jobben. Jeg gleder meg virkelig til å hjelpe kundene våre med å rapportere på mer enn bare profitt. For å nå målene her må vi tenke teknologi og innovasjon, og der er våre ambisiøse fageksperter viktige støttespillere.
I tillegg skal vi øke posisjonen i de lokale markedet, så mye av min tid vil gå med på å bygge nettverk og relasjoner i næringslivet i Bergen. Det skjer mye spennende i regionen, ikke minst innen sjømatnæringen på Vestlandet.
Men å endre tar tid. Det er vanskelig å gjøre markante endringer markante fra start, dette må jeg jobbe med over tid. Nå skal jeg bruke tiden fremover på å videreutvikle våre dyktige medarbeiderne og å bygge Amesto i Bergen, og muligens hive meg på noen aktive utfordringer i Amesto. Jeg liker nemlig å tro at man alltid må trene for å bli bedre, og det gjelder også når det kommer til min rolle som leder.
Takk for de første 70 dagene, nå sikter jeg mot de neste 70!