Selv om innovasjon er fremtredende hos Amesto AccountHouse, mener Buran at eksisterende teknologi er viktig for kundenes suksess. Apper og løsninger for elektroniske reiseregninger og utlegg har vært på markedet i en årrekke, men fortsatt har mange ikke tatt løsningene i bruk. Hos dem som har benyttet seg av disse lavt hengende fruktene, er effektiviseringen tydelig.
– Først vil vi derfor automatisere og effektivisere selve regnskapet og lønnskjøringen. Eksisterende, standardteknologi og selvbetjeningsløsninger sparer tid og forenkler hverdagen for kundene.
Samtidig jobber selskapet på høygir med avanserte løsninger, som robotteknologi og AI - kunstig intelligens. Prosjekter innen AI skal forbedre og effektivisere både kundens og regnskapsførernes arbeid. Et eksempel er regnskapsroboten SEMINE, som Amesto har vært med å utvikle.
TA MED REGNSKAPSFØREREN INN I STYREROMMET
Regnskap, lønn og økonomistyring er Amesto AccountHouse sin kjernevirksomhet. Buran sier at outsourcing av disse tjenestene er en sterk trend.
Les mer om effektivisering ved å outsource
– Fremfor å ansette interne ressurser, velger kundene oss fordi vi har ekspertkompetanse på både økonomi og juss, hvor vi alltid er oppdaterte på lovverket. Et solid sikkerhetsnett med mange å spille på ved eventuell sykdom, gir trygghet for kunden.
Med dybdekunnskap om kundene, bransjene og mulighetene, ønsker Buran at kundene benytter seg av regnskapsføreren som rådgiver. Teknologien som utvikles hos Amesto AccountHouse gir sanntidsdata og likviditetsprognoser frem i tid. Slik verdifull innsikt gir ledelsen kostnadskontroll og konkurransekraft.
– Vi ønsker derfor at flere tar regnskapsførerne sine med inn i ledergruppen og styrerommet. Her kan vi i enda større grad bistå kundene med å ta kloke beslutninger, sier Buran.
Utover regnskap og lønn, bistår selskapet med budsjetter, prognoseprosesser, analyse, finansiering og likviditetsstyring. Andre områder er bistand ved omstruktureringer og stifting av nye selskaper.
– Vi arbeider kontinuerlig med å gjøre det enklere for kundene. Nå utvikler vi tilpassede, IT-støttede produkt- og tjenestepakker.
VERDIEN AV FERSKE, LEVENDE DATA
Amesto AccountHouse jobber med de mest moderne løsningene, hvor produksjonsapparatet er basert på den nyeste teknologien.
– Når regnskapet føres etterskuddsvis, får dataene lav verdi for kunden.
Gjennom teknologi som skyløsninger, kan Amesto AccountHouse analysere og tilgjengeliggjøre data raskere, smartere og mer brukervennlig. Verdiene av dataene øker betraktelig.
– Data i sanntid gir bedre styringsinformasjon og beslutningsgrunnlag – på riktig tidspunkt.
INGEN REVOLUSJON UTEN MENNESKER
Teknologi tar bort manuelle oppgaver, og lar regnskapsførerne flytte fokuset fra enkeltoppgaver til kundebehandling, support og oppfølging.
– Kunder hos oss er ikke organisasjonsnumre. De er mennesker, som stoler på oss. Vi blir partnere.
Bak seg har Buran flere tiår i bransjen og 13 år i Amesto AccountHouse. Han vet at interesserte medarbeidere som virkelig ønsker kundene vel, er alfa omega. Derfor tror han ikke at enkeltstående teknologi revolusjonerer regnskapsbransjen.
– Jeg tror på en totalitet. Måten vi bruker og utvikler teknologi på, og måten vi dermed kan tilnærme oss kundene våre på, gir kunder som lykkes - både i dag og i morgen. Uten mennesker som kundene har tillit til, vil ikke teknologien kunne revolusjonere verken bransjen eller kundens virksomhet, avslutter han.