Jeg har lest meg litt opp på statsbudsjettet som ble langt frem på fredag, og sett litt på hvordan forslagene påvirker vårt næringsliv. Og etter min mening er det ikke veldig mange gode nyheter. For vi står i en krevende tid, ikke bare merker vi det på vår private lommebok, men utfordringene SMBene opplever har dessverre ikke fått mye oppmerksomhet i det foreslåtte statsbudsjettet.
Grensen for skattemessig balanseføring (det vi ofte kaller aktivering) økes fra 15 000 til 30 000. En dobling av denne grensen er helt klart både en forenkling og gir et positivt bidrag til virksomheter som har det tungt. Med tanke på hvor lenge grensen har stått stille mener vi imidlertid at grensen burde vært satt enda høyere. Den kunne også med fordel vært indeksregulert årlig. Det har tidligere vært foreslått å knytte grensen mot folketrygdens grunnbeløp (G), og vi mener at den med fordel kunne vært satt til 0,5 G. Med den lille økningen som er lagt frem nå, må vi anta at det går lang tid før det kommer en ny økning.
Jeg har tidligere vært kritisk til innføring av økt arbeidsgiveravgift for lønn over 750 000. Regjeringen foreslår å fase den ut, men først ved å øke innslagspunktet til 850 000. Så fortsatt må mange selskaper, spesielt høykompetansebedrifter, betale høyere arbeidsgiveravgift for spesialiserte arbeidstakere. Det skal også legges til at en økning fra 750 000 til 850 000 reelt sett utgjør en veldig liten økning, med tanke på den pris- og lønnsveksten vi har sett siste år.
I fjor ble det lagt frem forslag om skattlegging av potensiell fordel av enkelte formuesgoder (eiendeler) i virksomheter - det som ofte blir kalt monsterskatten. Som vi har skrevet om tidligere ser vi store utfordringer med forslaget som ble lagt frem. Regjeringen har klokelig ikke foreslått at den innføres fra 2024, men «spøkelset» henger der fortsatt. De tar sikte på å beslutte en slik skatt i løpet av 2024, med virkning fra 2025. Så her får vi følge med på utviklingen.
Vi har den siste tiden sett mange «rikinger» flytte til land med mer fordelaktig beskatning av arbeidende kapital - altså formuen av selskaper. Vi antar at den trenden vil fortsette, da reglene for formuesskatten i hovedsak holdes uendret. Eneste endring er en justering av formuesverdi av næringseiendom.
Alt i alt et «kjedelig» budsjettforslag med små endringer. Spørsmålet blir nå hva SV vil presse gjennom i budsjettforhandlingene.
Her får du detaljene fra statsbudsjettet 2024
Kontakt våre regnskapsførere i Oslo om du trenger hjelp til regnskapet