Amesto Accounthouse NO

Hybrid arbeidshverdag | Den nye normalen - Amesto AccountHouse

Skrevet av ARNHILD GRIMSTAD | Apr 1, 2022 8:05:49 AM

Vår nye hverdag er hybrid. Vi opplever et marked som er i endring, mange arbeidstakere flytter på seg og det er stor bevegelse i arbeidsmarkedet.

Hybrid hverdag – fra morgendagens til nåtidens arbeidshverdag.

Det er prosjektet vi satte i gang i Amesto-konsernet få måneder etter at pandemien kom til landet og alle ble sendt på hjemmekontor. Hverdagen ble snudd på hodet og ga oss utfordringer, men også muligheter. Vi forstod etter kort tid at konsekvensene av den spesielle situasjonen vi befant oss i ville prege arbeidshverdagen vår også etter pandemien. Hvorfor? Jo, fordi vi så at hjemmekontor fungerte så himla bra. De ansatte var fornøyde, vi opprettholdt aktiviteten, vi hadde gode resultater og kundene var happy.

Futura handlet om å gripe den muligheten pandemien serverte oss; å utfordre den tradisjonelle arbeidshverdagen som har preget arbeidslivet i vår bransje. Målet var å ta lærdom av hjemmekontorperioden og bruke erfaringene til å forme «morgensdagens arbeidshverdag».

Det var nok mange HR-sjefer og ledere som hadde hjertet i halsen da de sendte alle medarbeiderne til hjemmekontoret i mars 2020. Meg selv inkludert. Ikke minst da vi innså at hjemmekontorperioden ville bli lang. Mye lengre enn forventet. Situasjonen krevde mye, av alle. Men det gikk. Bedre enn vi kunne drømt om. Tett oppfølging fra leder, kollegastøtte og tilstrekkelig informasjon var nøkkelen. Og vi var skikkelig stolte. Stolte av folka våre som håndterte situasjonen så godt. Som viste hver dag hvor tilpasningsdyktige vi er når vi må.

Samtidig, her lå også hovedutfordringen i prosjekt Futura. Vi tilpasser oss når vi må. Eller ønsker. Men vi foretrekker ofte det kjente og trygge. Så hva velger vi når vi har et valg? Det er ofte enklere å la ting være som det alltid har vært. Ikke teste noe nytt. For det kan jo slå feil ut. Amesto er ikke kjent for å være et selskap som sitter på benken og kvier seg for å teste noe nytt. Her fikk vi ekstra drahjelp. Den muligheten utnyttet vi.

MED HODET OG HJERTET

Allerede i oppstarten av prosjekt Futura hadde vi en formening om hvordan morgensdagens arbeidshverdag ville se ut. Mer fleksibilitet, aktivitetsbaserte kontorlokaler og økt bruk av digitale samhandlingsverktøy. Det ble diskutert og vurdert i utallige webinarer. Flere selskap testet og feilet. Ingen hadde fasiten, ingen hadde stått i en lignende situasjon tidligere.

Alle som har gjennomført en endringsprosess kan imidlertid fortelle deg at dersom du ikke får med deg folka dine, da har du tapt på startstreken. Vi spurte derfor alle medarbeiderne våre, ba dem dele innspill, erfaringer og ønsker. Og vi hadde alltid i bakhodet at alt som er nytt, ofte er spennende. Nyhetens interesse kan jo fort avta med tiden. Så kontinuerlig innhenting av tilbakemeldinger ble derfor kjempeviktig for å lykkes.

Og hva fant vi? Samarbeid og digital kommunikasjon fungerte overraskende godt på hjemmekontor. Mange meldte om bedre konsentrasjon. Flere sparte betydelig tid på å slippe reisevei til kontoret og fikk mer tid til familie og venner. Fleksibiliteten hjemmekontoret ga ble høyt verdsatt av de aller fleste. Og denne trenden avtok ikke. I vår siste undersøkelse meldte nesten alle (eller 94 prosent %) at de ønsket muligheten til å sitte på hjemmekontor enkelte dager i uken også etter pandemien.

Gode nyheter der altså, de fleste var fornøyde med løsningen. Samtidig erfarte vi også at hjemmekontor fungerte dårlig for enkelte medarbeidere, ja faktisk veldig dårlig for flere av våre ansatte. Selv om denne gruppen var i klart mindretall, må vi ikke glemme dem. Vi kan ikke risikere å miste verdifulle medarbeidere fordi de ikke lengre trives. Vi tilbringer mye tid på jobb og folk har ulike behov. Vi skal ha med oss alle, vi skal lede med hodet og hjertet.

EN HYBRID ARBEIDSHVERDAG

Amesto AccountHouse lanserte hybrid arbeidshverdag høsten 2021. Nå har vi det beste fra begge verdener: fleksibiliteten hjemmekontor gir oss, og mulighet til å møte kollegaer på kontoret. Small-talk ved kaffemaskinen, fagprat over arbeidspulten. Lunsj med gode kollegaer. Vår misjon er å være an awesome place to work og da må vi ikke glemme hva det er som gjør oss awesome. Det er folka våre, kulturen vår, å være en del av Amesto-familien. Den er styrken vår og den skal vi beholde. Vi skal fortsette å møtes på kontoret, lære av hverandre, utvikle oss og bidra til å skape et godt samhold. Det er det vi vektlegger nå. Vi skal ha muligheten til å ha hjemmekontor, men vi skal også ønske og glede oss til å dra på kontoret.

KRAVET ER FLEKSIBILITET

Aldri før har kampen om de beste hodene vært hardere, det er arbeidstakers marked. Skal du være en attraktiv arbeidsgiver må du henge med på utviklingen. Fleksibilitet er helt nødvendig for å tiltrekke og beholde medarbeidere. Både hybridløsninger og lokasjonsfleksibilitet anses som et gode av de fleste.

VEIEN VIDERE

Nå, to år senere, snakker vi ikke lengre om morgendagens arbeidshverdag. Det er nåtidens arbeidshverdag. Og en ny arbeidshverdag bringer med seg nye behov. Nå jobber vi med å tilrettelegge for en hybrid arbeidshverdag. Det krever endringer av kontorlokalene våre, for det er verken økonomisk eller driftsmessig logisk å fortsette som før. Lokalene må utformes slik at de støtter opp under mer digital samhandling og fjerner oss mer fra den tradisjonelle kontorjobben. Tilpasning av lokalene vil jo ta noe tid, men vi er på vei. Futura er ikke lengre et fremtidsprosjekt, det er hverdagen vår.